W tym wpisie opowiem Ci o 6 rzeczach, dzięki którym przestaniesz podjadać.

No bo tak całkiem z ręką na sercu, przyznaję się.

Jeśli coś byłoby w tym momencie moim największym grzechem, to byłyby to dwie rzeczy.

Pierwsza, za dużo słodyczy.

I tu nie chodzi o to, że ja Was będę nakłaniać do niejedzenia ich, bo nie tędy droga, ale ilość słodyczy u mnie czasem woła o pomstę do nieba.

Druga, podjadanie.

Tutaj leżę.

Typowe u mnie jest to, że nie jestem głodna na obiad, ani na kolację, bo od śniadania zaczyna się seria podjadania.

Kawałeczek serka, jedno ciasteczko, mała kawka, drugi kawałek serka, no i tak to się ciągnie.

Pewnego dnia po prostu zastanowiłam się, dlaczego tak się dzieje i przygotowałam dla Ciebie listę.

Lista 6 rzeczy, dzięki którym przestaniesz podjadać, www.wittalna.pl, Kinga Wittenbeck

6 rzeczy, dzięki którym przestaniesz podjadać

Omówmy poszczególne punkty, bo chcę żebyś zrozumiała je bardzo dobrze.

Są one bardzo proste do wprowadzenia od razu i dlatego też są tak skuteczne.

Jeśli jednak wolisz słuchać to pozwól, że odeślę Cię do swojego pierwszego odcinka WITTALNEGO PODCASTU .

Nie zrażaj się, jakość po tym odcinku była już tylko lepsza!

Lista do pobrania jest w zakładce DO POBRANIA.

Zanim jednak, wyjaśnijmy sobie pewne podstawowe kwestie.

Co to jest podjadanie?

Podjadaniem nazywamy spożywanie każdej żywności i napojów, które nie Są uwzględnione w ramach posiłku.

Ramy to tutaj kluczowe słowo, bo posiłek właśnie powinien być ograniczony czasowo.

Zaczynamy posiłek i go kończymy.

Od zakończenia posiłku upływa czas, w którym nie powinniśmy jeść nic, do rozpoczęcia kolejnego posiłku.

Można wtedy pić wodę, niesłodzoną herbatę lub kawę bez cukru i mleka.

Chyba już widzisz do czego dążę…

Podjadaniem nazywamy czynność zjedzenia absolutnie KAŻDEGO produktu, który pojawi się w tej przerwie.

Kawałek serka, gryzek kanapki, łyczek słodzonej kawy, jeden orzeszek albo chips…

To wszystko ma znacznie.

podjadanie słodyczy, makaroniki, kinga wittenbeck, www.wittalna.pl

Dlaczego podjadamy?

Zła organizacja

Główną przyczyną jest zła organizacja i brak planu na posiłki.

Naprawdę trudno jest podjadać, kiedy czekają na nas gotowe posiłki w lodówce.

Naprawdę trudno jest NIE podjadać, kiedy nie wiemy co chcemy danego dnia zjeść i działamy po omacku.

Warto poświęcić 30 minut wieczorem na przygotowanie posiłków albo chociaż pobieżne przemyślenie tego co będziemy jeść w następnym dniu.

Nuda

Nudzimy się, nie wiemy co ze sobą zrobić, a lodówka jest tak blisko.

Pracujemy w pracy, która ani nas nie spełnia, ani nawet nie zajmuje.

Siedzimy i głupio patrzymy się bez celu w ekran, no i normalne jest to, że chcemy to sobie jakoś urozmaicić.

A jedzenie to przecież przyjemność i to natychmiastowa.

Nasz mózg podpowiada nam najszybsze i najbardziej ekonomiczne wyjścia.

Endorfiny po treningu?

Są, ale trzeba się na nie nieźle napocić.

Endorfiny po zjedzeniu loda?

Są, natychmiastowe, szybkie, bezwysiłkowe.

Nie dajcie się jednak nabrać bo tak samo jak bez wysiłku przychodzą, tak samo odchodzą.

Będzie to pocieszenie na najdłużej chwilę ich jedzenia.

złe emocje, podjadanie, kinga wittenbeck, www.wittalna.pl

Złe emocje

Zazwyczaj je zajadamy, ale możemy je też podjeść.

Trochę stresu podczas ciężkiego dnia w pracy?
Batonik już się do nas uśmiecha.

Zawód partnerem albo bliską osobą?
Już lecisz do żabki, żeby czymś złagodzić ból.

Nie bój się, nie jesteś sama.

To jest naprawdę bardzo częsta przyczyna.

Nieprawidłowa dieta

Czasem trzeba się w siebie wsłuchać.

Może podjadanie nie wynika z żadnych powyższych przyczyn, a Ty po prostu jesteś głodna?

Może nie dostarczasz wystarczająco dużo energii swojemu organizmowi, który najzwyczajniej w świecie woła o pomoc?

spiżarnia, podjadanie, kinga wittenbeck, www.wittalna.pl

Dlaczego podjadanie jest złe?

Przede wszystkim dlatego, że często w ogóle go nie zauważamy.

Nie pamiętamy o tych mikro porcjach w ciągu dnia.

Jestem pewna, że znacie to powiedzenie, że grosz do grosza…

No i tutaj jest tak samo, niestety.

Jeden orzeszek sam w sobie nie zgubi efektów waszej pracy.

Jeden orzeszek, pół serka,  chipsów i pół szklanki kawki ze Starbucksa już tak.

Często podjadamy, zapominamy o tym i mówimy, że tyjemy z powietrza albo że ja przecież nic jem w ciągu dnia, a efektów brak.

Dlatego właśnie podjadanie jest bardzo zgubne i często okazuje się głównym winowajcą.

Skutki podjadania

Jak to zazwyczaj w żywieniu działa, skutki są lawinowe.

Najpierw pojawia się frustracja z powodu braku efektów odchudzania.

Poddajemy się i odkładamy zdrową dietę na bok, w przeciwieństwie do dodatkowych kilogramów, które przytulają się do nas coraz chętniej.

Pojawia się problem z nadwagą, a wraz z nią zwiększona ilość tkanki tłuszczowej.

Oprócz tego, że wyglądamy gorzej, to przede wszystkim zaczynamy czuć się fatalnie.

Przeciążenie układu pokarmowego daje się we znaki, pojawiają się gazy, rozwolnienia, zaparcia, zmęczenie i kompletny brak siły.

Może pojawić się niedożywienie ze względu na spożywanie „pustych kalorii”, które ograniczają przyswajanie składników odżywczych.

Nie zapomnijmy też o próchnicy, która tylko czeka na cały cukier, który planujesz dostarczyć.

No a na koniec, ekonomia.

Co prawda do najbardziej oszczędnych nie należę, ale dużo bardziej cieszyłabym się z nowych butów niż paru paczek ulubionych chipsów i ciastek, które oprócz pierwszej minuty rozkoszy, dostarczą raczej dużo poczucia winy.

Podsumowując podjadanie prowadzi do:

  • frustracji spowodowanych brakami efektów
  • przeświadczenia, że tyjemy z powietrza
  • doszukiwania się chorób, które sprawiają, że nie możemy schudnąć
  • dodatkowych kilogramów
  • próchnicy
  • niedożywienia
  • problemów żołądkowych i jelitowych: rozwolnienia, zaparcia, wzdęcia
  • lżejszego portfela
rutyna, rzeczy dzięki, którym przestaniesz podjadać, www.wittalna.pl, kinga wittenbeck

1 rzecz, dzięki której przestaniesz podjadać -rutyna

Wiem jak się kojarzy..słabo i nudno, ale ona uratuje Cię nie raz, nie dwa. Jeśli mamy ustalony jakiś porządek dnia, to oczywiście, z większymi lub mniejszymi zmianami, dążymy do tego, żeby się tego porządku trzymać.

Nie musisz planować wszystkiego co do godziny, choć ja na przykład, jeśli mam dużo rzeczy na głowie bardzo sobie to cenię.

Głównie chodzi mi o to, żeby wyznaczyć sobie ogólny harmonogram dnia, bo po paru takich dniach, wchodzi on nam w krew i przestajemy kwestionować to czy nam się chce.

Po prostu wstajemy i wiemy, że zaraz jest czas na śniadanie, a potem trening. 

Mi rutyna ratowała życie od zawsze i większej jej fanki nie znajdziecie w sieci.

zacznij coś nowego, uczenie się, rzeczy, dzięki którym przestaniesz podjadać, kinga wittenbeck, www.wittalna.pl

2 rzecz, dzięki której przestaniesz podjadać -zacznij coś nowego

Mamy teraz więcej czasu.

Często łapiemy się na tym, że przez szkołę, pracę, dzieci i dom nie starcza nam czasu na żadne zainteresowania.

I zaczynamy się nudzić…

Ale po co?

Życie jest za krótkie, żeby się nudzić.

No chyba, że aktualnie jesteś tak zajechana po tym wszystkim, że marzysz tylko o Netflixie i kocyku, to wtedy rozumiem.

Na następny dzień jednak, wstań i pomyśl co Cię tak naprawdę interesuje.

Teraz to idealny moment na to, żeby takie rzeczy odkryć.

Przy okazji się rozproszysz, a tym samym przestaniesz myśleć o jedzeniu.

Bo smutna prawda jest taka, że podjadamy często z nudów.

Nie wiemy co mamy ze sobą zrobić, więc jakoś tak wszystkie drogi prowadzą do kuchni.

Także koniec z nudami i ZACZNIJ ROBIĆ COŚ NOWEGO 🙂

3 rzecz, dzięki której przestaniesz podjadać – wykorzystaj nowe możliwości

Ile teraz jest darmowych kursów i ofert!

W życiu tylu ich nie widziałam.

Rozejrzyj się dookoła, popytaj, poszperaj. 

Zastanów się, gdzie zawsze chciełaś się wybrać.

Może Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku?

A może chciałabyś sobie pooglądać Broadway prosto ze swojej kanapy, za darmo przez 7 dni?

Możesz też skorzystać z darmowych kursów oferowanych przez najlepsze uniwersytety w Ameryce.

Opcji jest mnóstwo, we wszystkich krajach i miastach, więc serdecznie Was zachęcam do sprawienia sobie takiego prezentu, który dodatkowo nic Was nie kosztuje.

rzeczy, dzięki któreym przestaniesz podjadać, kontakt z rodziną i przyjaciółmi, kinga wittenbeck, www.wittalna.pl

4 rzecz, dzięki której przestaniesz podjadać – utrzymuj kontakt z rodziną i przyjaciółmi.

Ten okres jest ciężki nie tylko dla Ciebie, ale również dla Twoich bliskich.

Bardzo ważne jest, żebyśmy wspierali siebie nawzajem.

Mamy teraz też czas, żeby odbudować zaniedbane relacje.

Zadzwoń do babci, dziadka, starej przyjaciółki albo koleżanki ze studiów. Spytaj się co u nich i jak się trzymają.

Czasem jesteśmy tak skupieni na naszym własnym życiu, że zapominamy o innych, nawet tych ważnych dla nas.

A skupienie uwagi na innych, często pozwala nam uzmysłowić sobie, że każdy ma problemy, inne, poważniejsze albo w ogóle niepoważne, ale każdy z nas się z czymś zmaga.

Dzięki temu uzyskujemy też perspektywę. Okazuje się, że często to co nam się wydawało największym problemem na świecie, w rzeczywistości takim nie jest. 

Chwyć więc za słuchawkę i zamiast podjadać, poświęć parę minut bliskiej Ci osobie

rzeczy, dzięki którym przestaniesz podjadać, kinga wittenbeck, www.wittalna.pl, woda, szklanka, wody, picie wody

5 rzecz, dzięki której przestaniesz podjadać – przed jedzeniem, wypij szklankę wody

Dzięki temu odroczysz w czasie moment podjadania, ale jest też duża szansa, że ta szklanka wody w jakimś stopniu Cię napełni i zdążysz zrozumieć, że wcale nie chce Ci się jeść. 

Wypij szklankę wody albo dwie i odczekaj 10 minut.

Potem wsłuchaj się w siebie i pomyśl czy rzeczywiście jesteś głodna?

A jeśli masz problemy z piciem wody, to zapraszam do innego odcinka mojego podcastu, w którym wysłuchasz o tym jak zacząć pić więcej wody

podjadanie, kinga wittenbeck, www.wittalna.pl, sałatka, zjedz sałatkę, zacznij od sałatki

6 rzecz, dzięki której przestaniesz podjadać – zacznij od sałatki

#zacznijodsalatki to mój autorski hasztag i zapraszam Was do oznaczania swoich sałatek właśnie pod nim.

O co mi chodzi?

Chodzi mi o to, że jak podjadacie to najważniejsza jest ta sekunda od pojawienia się pomysłu w głowie do sięgnięcia po przekąskę.

I trzeba robić wszystko, żeby podczas tej jednej sekundy się rozproszyć.

No a sałatka, sałaaatka to jest idealne rozproszenie.

Jej przygotowanie zajmie Ci chwilkę (tę którą potrzebujesz na rozproszenie), ale też napełni Cię i odżywi. 

A jak już będziesz trochę pełna albo nawet bardzo, to chęć na kolejną przekąskę będzie mniejsza.

Podsumowanie

Na koniec dodam Ci trochę otuchy.

To nie jest tak, że przestaniesz podjadać w tym momencie.

Będzie dużo wzlotów i upadków, potknięć i zwycięstw.

Wiesz co jest w tym pocieszające?

Że, każdego dnia będziesz o krok dalej w tej walce niż dnia poprzedniego.

Nie musisz być idealna, wystarczy, że jesteś choć troszeczkę lepsza niż wczoraj.


Na koniec tego wpisu serdecznie zachęcam Cię do wysłuchania mojego odcinka podcastu, w którym rozmawiam o jedzeniu intuicyjnym i nieliczeniu kalorii:

oraz przeczytania innych wpisów, które pomogą Ci w pogłębieniu zagadnień poruszonych w tym poście:

Jak przestać podjadać podczas kwarantanny ?

Czy woda butelkowana jest lepsza niż kranówka?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kinga Wittenbeck

Jestem dyplomowaną dietetyczką, która uwielbia jeść!

Nie wyobrażam sobie swojego życia bez dobrego jedzenia i zawsze powtarzam, że życie jest za krótkie na niedobre jedzenie.

Prywatnie mieszkam w Nowym Jorku z moim hiszpańskim mężem.

Gotuję szybko, bezmięsnie i smacznie, a oprócz tego kocham dobrą kawę i wszelkie morza i oceany.

Polub mnie na Facebook


.

Sprawdź moje jadłospisy