Skontaktuj się ze mną!
Obserwuj mnie!

Blog

9 sposobów na to jak nie przejeść się w Święta Bożego Narodzenia

9 sposobów jak nie przejeść się w Święta Bożego Narodzenia to artykuł dla WSZYSTKICH, ale szczególnie może się on przydać osobom, które zmagają się z zaburzeniami odżywiania.

Wigilia i Święta to nie jest najłatwiejszy moment dla takich osób.

Siedzimy przy stole, patrzymy się NON STOP na jedzenie, a ślinka…sama cieknie.

W końcu jemy wszystko, czujemy się beznadziejnie, na drugi dzień najlepiej w ogóle nie ruszyłybyśmy się z łóżka…a stół znowu nakryty.

Święta to jednak też bardzo magiczny czas, który można przeżyć spokojnie i na luzie.

Nie wyobrażasz sobie tego?

Sprawdź 9 sprawdzonych wskazówek, które sprawią, że w te Święta Bożego Narodzenia na pewno się nie przejesz.10 sposobów na to jak nie przejeść się w Święta Bożego Narodzenia, kinga wittenbeck, www.wittalna.pl, prezenty

9 sposobów na to jak nie przejeść się w Święta Bożego Narodzenia

Zanim przejdę do wskazówek zaznaczę, że są one na tyle uniwersalne, że mogą pomóc każdemu.

Jeśli wolisz słuchać to zapraszam cię na LIVE, który poprowadziłam na swoim Instagramie.

Jeśli jednak czujesz, że Twoje jedzenie wymyka się spod kontroli, pomyśl o indywidualnej współpracy podczas której będziemy mogły skupić się tylko na Tobie!

A teraz, do brzegu..

1 sposób na to jak nie przejeść się w Święta Bożego Narodzenia

Nie przechodź na dietę

Wpis ten pojawia się właśnie dzisiaj, z początkiem grudnia.

Dlaczego?

A no dlatego, że przecież zostały jeszcze 23 dni do świąt…to idealny czas na dietę!

Jeszcze przecież uda się schudnąć do świąt, na tyle, żeby potem można było się najeść. Samo rozumowanie jest już złe. W momencie kiedy serwujemy organizmowi deficyt kaloryczny, on mimo wszystko odczuwa to jako głód.

Ten głód się akumuluje, a jego kulminacja nastąpi podczas Wigilii.

Wtedy zamiast zjeść normalnie lub trochę więcej niż zazwyczaj, dojdzie do kompensacji wywołanej długotrwałym deficytem. A to oznacza tylko jedno…napad, przejedzenie się i czarne myśli o samej sobie.

Nie warto.

Jedz normalnie, odżywiaj swój organizm, a on odwdzięczy Ci się normalnym apetytem na święta.

10 sposobów na to jak nie przejeść się w Święta Bożego Narodzenia, kinga wittenbeck, www.wittalna.pl

2 sposób na to jak nie przejeść się w Święta Bożego Narodzenia

W dzień Wigilii i podczas świąt jedz normalnie

Działa tu dokładnie ta sama reguła, którą wytłumaczyłam powyżej.

Jeśli w dzień Wigilii lub podczas świąt nagle, bez żadnej przyczyny, odmówimy sobie jedzenia od rana…na wieczór nasz organizm odzwierciedli to w postaci niepohamowanego napadu.

Nic dziwnego, będzie po prostu głodny.

Z tego też powodu postaraj się w te dni zjeść normalne śniadanie i obiad (jeśli chcesz zjeść większą kolację to może być mniejszy). Pamiętaj jednak, że Twój organizm potrzebuje energii i zapewniam Cię, że jeśli zjesz rano i popołudniu, to będzie on znacznie lepiej radzić sobie z kontrolą głodu przy kolacji.

3 sposób na to jak nie przejeść się w Święta Bożego Narodzenia

Zrozum, że przejadanie czasem jest NORMALNE

Sama cierpiałam na napadowe objadanie się i wiem, że wtedy często się myśli, że inni nie potrafią zrozumieć, że nasze objadanie jest nienormalne.

No i racja…inni często nie potrafią sobie wyobrazić naszych napadów, ale…

Samo PRZEJADANIE się jest czymś co spotyka każdego.

Szczególnie przy okazji świąt kiedy wszystko leży przed naszymi nosami przez caaaałą noc.

To normalne, że czasem zje się za dużo i że czasem zje się na tyle dużo, że aż boli nas brzuch, a jeansy zaczynają uwierać.

Nie jest to zdrowe, ale zdarza się każdemu i ważne jest to, żebyś nie karała się za każdym razem kiedy zjesz o jeden kawałeczek za dużo.

Spróbuj nie rzucić się na jedzenie, ale jeśli przekroczysz swój komfortowy punkt sytości, nie przejmuj się i nie zamartwiaj.

Każdemu się zdarza, ale jutro też jest dzień, a już dzisiaj nauczyłaś się, że jutro nie zjesz 4 a 3 kawałeczki sernika bo to właśnie 3 sprawią, że będziesz się czuła dobrze.

ile razy powinnaś się ważyć?, kinga wittenbeck, www.wittalna.pl, strach porzed ważeniem, wmocje

4 sposób na to jak nie przejeść się w Święta Bożego Narodzenia

Metoda zdartej płyty

Kojarzysz ping – pongową wymianę zdań?

Ty mówisz, że nie chcesz i to argumentujesz, a ktoś odrzuca Twój argument i mówi Ci, że jednak chcesz.

Wymyślasz inny argument, który zaraz również zostaje odbity…i tak w nieskończoność, aż w końcu się uginasz i kończysz z dodatkową porcją, na którą już kompletnie nie masz ochoty.

Zgoda, batalie toczone przy stole wigilijnym są czasem naprawdę ciężkie, ale Ty nie pozostajesz tutaj bez głosu.

Metoda zdartej płyty polega na tym, że NIE zmieniasz swojej argumentacji.

Mówisz, że nie masz ochoty na dodatkową porcję serniczka bo będziesz się po niej źle czuła i bez względu na to co mówi druga osoba, powtarzasz w kółko to samo.

Widzisz różnicę?

Teraz to TA DRUGA osoba musi wymyślać argumenty, a Ty odpierasz je tylko jednym.

Ktoś w końcu musi się ugiąć, ale to tej drugiej osobie w końcu kończą się argumenty, a nie Tobie.

Pamiętaj, że to nie musi być przykre ani bolesne. Uwierz mi, że nawet najbardziej uporczywej babci możesz dotrzeć do rozsądku, mówiąc, że jeśli zjesz jeszcze jeden serniczek to skończysz na kanapie z nudnościami.

Zawsze możesz pocieszyć babcię, że jutro też jest dzień. Zjesz jej ciasto, które jest przepyszne, ale jutro, nie dzisiaj.

metoda zdartej płyty, rozmowa, kinga wittenbeck, www.wittalna.pl

5 sposób na to jak nie przejeść się w Święta Bożego Narodzenia

Wyjdź na spacer

Siedząc przy stole non stop, na pewno zjesz więcej niż byś chciała. To normalne – każdy z nas tak zrobi.

Mieszają się smaki, zapachy, wszystko wygląda pięknie…no normalnie nie da się przejść obok tego obojętnie.

W idealnym świecie oczywiście zjadłabyś tylko to na co masz prawdziwą ochotę, tylko tyle ile chcesz i nie przejadłabyś się.

W rzeczywistości możesz mieć z tym trudności, mając jedzenie cały czas przed swoimi oczami. Dlatego też, kiedy czujesz, że napad niebezpiecznie się zbliża, a Ty nie możesz przestać myśleć o jedzeniu – ochłoń.

Nie ochłoniesz jednak mając swój zapalnik cały czas przed oczami, musisz zmienić coś w tym układzie.

Najszybszym sposobem jest wyjście na spacer. Poczucie świeżego powietrza, a może nawet i śniegu.

Przewietrz się i oddychaj – to bardzo ważne!

Jeśli inni nie akceptują Twojego pomysłu wyjścia na spacer masz dwa wyjścia.

Pierwsze – zapytaj jakiekolwiek dziecko z rodziny czy z Tobą nie wyjdzie. One zazwyczaj taaak się nudzą, że chętnie pobiegają na dworze, a inni będą się cieszyć, że zacieśniasz relację z rodziną

Drugie – wtedy kiedy nawet dzieci nie chcą wyjść, zakomunikuj, że chcesz zadzwonić do przyjaciółki. Możesz dodać, że mieszka za granicą, a ze względu na różnicę w czasie musisz to zrobić teraz. Jasne – pomyślisz sobie teraz, że nie chcesz kłamać. Ok, ale pomyśl o swoim zdrowiu. Takie małe kłamstewko niczego nie zmieni, a ty oddalisz się o 10 km od chęci przejedzenia albo napadu.

Możesz też nie kłamać bo może Twoja rodzina chętnie przystanie na pomysł spaceru i obędzie się bez całego tego kombinowania.

Wyczuj sytuację i spróbuj!

10 sposobów na to jak nie przejeść się w Święta Bożego Narodzenia, kinga wittenbeck, www.wittalna.pl, świąteczny spacer

6 sposób na to jak nie przejeść się w Święta Bożego Narodzenia

Odrzuć restrykcje

Nie baw się sama ze sobą w gry „jutro zjem wszystko oprócz słodyczy” albo „jutro mogę zjeść tyle a tyle kalorii”.

Podejście zero jedynkowe jest czymś co wpędza w zaburzenia odżywiania i na pewno nie pomoże Ci w spokojnym świętowaniu.

Postaraj się zapomnieć o restrykcjach i jak najbardziej skupić na intuicji.

Jeśli chcesz kawałek ciasta to po niego sięgnij. Czujesz, że masz ochotę na dokładkę pierogów? Śmiało! Rób przerwy w jedzeniu i zadawaj sobie pytania na co naprawdę masz ochotę.

7 sposób na to jak nie przejeść się w Święta Bożego Narodzenia

Zasada 20 minut

Jeśli już o przerwach mowa.

Jesteś przy stole i masz ochotę zjeść WSZYSTKO. Ok! Jak najbardziej możesz to zrobić, ale jest jedno zastrzeżenie. Jedz porcję co 20 minut.

Czas może być regulowany przez Ciebie i będzie zależeć od natężenia chęci objedzenia się. Jeśli czujesz, że chęć jest wielka – skróć czas nawet do 10 minut. Jeśli jednak czujesz, że nie jest taka wielka – wydłuż go do 40 minut.

W metodzie 20 minut chodzi o to, że co 20 minut właśnie, jesz jedną porcję czegokolwiek chcesz, a potem odpoczywasz. Dajesz szansę swojemu mózgowi, żeby doszły do niego sygnały głodu i sytości.

W metodzie są jednak pewne kluczowe zasady:

  • porcja to porcja – nie oszukuj siebie samej, że Twoją porcją jest 10 pierogów, kiedy normalnie zjadasz 4
  • odnosi się to do wszystkich potrwa – zarówno „zdrowych” jak i „niezdrowych”
  • tłumaczysz sobie, że możesz zjeść WSZYSTKO
  • pilnujesz czasu i dostosowujesz go do swoich potrzeb

W taki sposób będziesz spokojna, że faktycznie możesz spróbować wszystkiego na co masz ochotę. Zapewniam Cię też, że po 4, 5 czy 6 porcji będziesz już syta. W taki sposób skutecznie możesz uchronić się przed objedzeniem.

świąteczny stół, jedzenie, jak nie przejeść się na święta, www.wittalna.pl

8 sposób na to jak nie przejeść się w Święta Bożego Narodzenia

Odkryj to co lubisz

Przyjęło się, że trzeba popróbować WSZYSTKIEGO co jest na stole.

Jest to jednak tylko i wyłącznie przekonanie, które zdecydujesz się przestrzegać lub odrzucić. Tradycja tradycją, ale Twoje zdrowie jest ważniejsze. Twój organizm to nie śmietnik, do którego można wrzucać cokolwiek.

Warto nauczyć się co tak naprawdę lubisz, a czego nie. Szkoda przecież tracić miejsce w żołądku i czuć się nieusatysfakcjonowana, tylko dlatego, że musiałaś zjeść coś czego nie lubisz.

Zadawaj sobie pytania, w kółko, jak małe dziecko.

  • Co chcesz zjeść?
  • Czy na pewno to lubisz?
  • Chcesz to zjeść czy jesz bo ktoś od Ciebie tego oczekuje?
  • Jaka konsystencja najbardziej Ci smakuje?
  • Czego nie lubisz i nie chcesz zjeść?

To ważne pytania, które sprawią, ze poczujesz satysfakcję przy stole wigilijnym. Pozbędziesz się przy tym poczucia, że Twój żołądek to śmietnik. Nie tym razem!

W te święta napełnisz go tylko jedzeniem, które naprawdę będzie dla Ciebie przyjemnością!

9 sposób na to jak nie przejeść się w Święta Bożego Narodzenia

Technika dobrego rodzica

Dobry rodzic chce dla swojego dziecka jak najlepiej, prawda?

Potraktuj więc siebie jak swoje najcenniejsze dziecko. Opiekuj się sobą, myśl o sobie dobrze i chwal się za swoje sukcesy.

Dobry rodzic jednak to też taki rodzic, który nie pozwala na wszystko jak leci. Wychowuje dziecko na dobrego człowieka i ocenia co jest dla niego dobre a co nie.

Jakie ma to przełożenie na jedzenie?

Możesz sobie pozwolić na jedzenie wszystkiego, ale warto się zastanowić czy będzie do dla Ciebie dobre. Możesz jeść słodycze codziennie, parę razy dziennie, ale czy aby na pewno dobrze podziała to na Twoje jelita, zęby i samopoczucie?

Postaraj się pomyśleć o sobie jak o swoim dziecku i zatroszcz się o SWOJE DOBRO i komfort!

10 sposobów na to jak nie przejeść się w Święta Bożego Narodzenia, kinga wittenbeck, www.wittalna.pl

9 sposobów na to jak nie przejeść się w Święta Bożego Narodzenia

Teraz już jesteś uzbrojona w 9 sposobów na to jak nie przejeść się w Święta Bożego Narodzenia. Pamiętaj, że te sposoby możesz też z powodzeniem przenieść na wszelkie inne okazja, takie jak imprezy, urodziny czy jakiekolwiek inne okoliczności, w których czujesz że jedzenie wygrywa nad racjonalnym myśleniem.

Jeśli wolisz słuchać – zapraszam Cię na lajwa, w którym wytłumaczyłam poszczególne sposoby, a dodatkowo upiekłam przepyszny chleb drożdżowy. 

Pamiętaj, że z zaburzeń odżywiania da się wyjść.

Jeśli potrzebujesz pomocy – zgłoś się do mnie i razem popracujemy nad Twoimi problemami.

Tymczasem życzę Ci najpiękniejszych świąt i mam nadzieję, że w tym roku będą one spokojniejsze niż zazwyczaj !:)

Komentarze (2)

Izabela
5 grudnia 2020

Dzięki Kinga za pomoc i wsparcie , które dajesz na Instagramie.
Wtorkowe spotkania traktuję jako psychoterapię
Mnóstwo ciekawych informacji i materiały do pobrania – super sprawa.
Codziennie śledzę Cię na Instagramie i zawsze znajdę coś dla siebie .
Pozdrawiam serdecznie Izabela.

Kinga Wittenbeck
16 grudnia 2020

Bardzo dziękuję Ci za ten komentarz i cieszę się, że moje treści Ci się przydają 🙂

Zamieść komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *