Ile razy zastanawiałaś się ile posiłków dziennie właściwie powinnaś jeść, wychodząc z zaburzeń odżywiania? 

Jestem pewna, że wiele razy…

A przynajmniej tak wynika z mojego doświadczenia.

Jeśli chcesz wiedzieć ile właściwie powinnaś jeść, to czytaj dalej!

Ile posiłków dziennie jeść wychodząc z zaburzeń odżywiania, wittalna, kinga wittenbeck, www.wittalna.pl

Ile posiłków powinnaś jeść? Oczywiście 5!

To mit, który powtarza się chyba najczęściej.

Wszędzie słyszymy, że powinno się jeść 5 posiłków, a już najlepiej co 3-4 godziny…tak jakby właśnie to miało zapewnić nam zdrowie.

Spójrzmy jednak na głód z trochę innej perspektywy – bardziej fizjologicznej.

Zapominamy przecież, że głód, tak jak potrzeba skorzystania z toalety jest POTRZEBĄ FIZJOLOGICZNĄ!

A potrzeby fizjologiczne należałoby spełniać wtedy kiedy nasz organizm daje nam znać, że jest na to czas.

Czy kiedykolwiek zakładałaś sobie „żelazne” ramy na robienie…siku?

„Będę robić siku co 3 godziny, 5 razy na dzień” – brzmi irracjonalnie.

Jeśli jednak chodzi o głód, nagle irracjonalność znika i uważamy, że jest to wręcz idealna recepta na zdrowie…

Posłuchajcie trochę o micie 5 posiłków dziennie:

Uważajcie tylko bo znowu, Piotrek mówi o osobach bez zaburzeń odżywiania. Regularne jedzenie ma znaczenie, ale przy wychodzeniu z zaburzeń, przynajmniej na początku, ma mniejsze znaczenie.

Ile posiłków powinnaś jeść? Piramida prawdę Ci powie

Ktoś może mi powiedzieć:

„Ale Kinga, patrz na  piramidę i dołączone do niej wskazówki! Jest tam napisane, że TRZEBA jeść posiłki regularnie”.

Jasne, że tak, widzę to i nawet nagrałam odcinek podcastu co o tych zaleceniach myślę.

Przypatrzcie się jednak uważnie co jest napisane w prawym górnym rogu piramidy:

Piramida kierowana jest dla osób zdrowych w celu zachowania dobrego stanu zdrowia”

I tu się zaczyna mały dysonans bo chyba wszyscy tutaj możemy się zgodzić, że skoro starasz się wyjść z zaburzonej relacji z jedzeniem, to tak do końca Twoje nawyki i podejście do żywności nie jest (przynajmniej na tę chwilę) zdrowe.

Wycinek z Piramidy Żywieniowej
Ile posiłków dziennie jeść wychodząc z zaburzeń odżywiania, wittalna, kinga wittenbeck, www.wittalna.pl, PIRAMIDA ŻYWIENIOWA

Ile posiłków powinnaś jeść wychodząc z zaburzeń odżywiania?

Jesteś wyjątkowa i taka jest też Twoja sytuacja.

Tutaj nie wystarczy zadać sobie pytania o ilość posiłków.

To co dla wielu osób będzie postrzegane jako zdrowe, dla Ciebie wcale takie nie musi być.

Wiele razy pisałam i opowiadałam u siebie o jedzeniu intuicyjnym i w mojej opinii właśnie taki powinien być dobór ilości Twoich posiłków w ciągu dnia…intuicyjny.

Jeśli zmagasz się z kompulsywnym objadaniem albo bulimią, na pewno na początku będzie Ci trochę ciężej bo będziesz miała wrażenie, że nigdy nie skończysz jeść.

To nie prawda – Twój organizm chce dla Ciebie dobrze i w miarę upływającego czasu ureguluje ilość spożywanego jedzenia.

Na początku jednak kolejne restrykcje na pewno nie wpłyną na niego dobrze.

Pomyśl więc o głodzie jak o zwyczajnej potrzebie fizjologicznej i jedz…dokładnie wtedy kiedy BĘDZIESZ CHCIAŁA ZJEŚĆ.

Nawet jeśli miało by to być co 5 minut…

Wtedy jest duża szansa, że się nie przejesz bo będziesz wiedziała, że jedzenie Ci „nie ucieknie”.

Twój organizm poczuje z czasem, że już nie musi się bać i stopniowo ureguluje posiłki i przerwy między nimi.

Na początku jednak naprawdę, po prostu JEDZ WTEDY KIEDY CHCESZ.

Ile posiłków dziennie jeść wychodząc z zaburzeń odżywiania, filiżanki, kubki z kawą, wittalna, kinga wittenbeck, www.wittalna.pl,

Ile posiłków dziennie jeść wychodząc z zaburzeń odżywiania? Podsumowanie

Na koniec podsumuję Ci cały artykuł, tak żebyś miała jasno wyjaśnioną kwestię ilości posiłków, które powinnaś jeść dziennie wychodząc z zaburzeń odżywiania.

  • Nie sugeruj się piramidą, ponieważ jest ona stworzona dla osób zdrowych, które nie mają problemów w relacji z jedzeniem
  • nie sugeruj się koleżankami, które mówią Ci, że powinnaś jeść 5 posiłków co 3-4 godziny bo prawdopodobnie mają zupełnie inną sytuację niż Ty
  • Pomyśl o głodzie jak o potrzebie fizjologicznej
  • Staraj się wsłuchać w fizjologiczną potrzebę organizmu
  • Jedz dokładnie wtedy kiedy czujesz taką potrzebę, nawet jeśli będzie to co 5 minut
  • Nie sprowadzaj kolejnej restrykcji, ponieważ może się to potem odbić w postaci kolejnego epizodu objadania się.

Jeśli jednak coś poszło nie tak i wystąpił epizod (nie przejmuj się, to się zdarza) przeczytaj jak radzić sobie z negatywnymi myślami na swój temat i jak załagodzić uczucie przejedzenia.

Jestem ciekawa jak Wy podchodzicie do kwestii ilości posiłków?

Dajcie znać jak sobie z tym radzicie w komentarzu!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kinga Wittenbeck

Jestem dyplomowaną dietetyczką, która uwielbia jeść!

Nie wyobrażam sobie swojego życia bez dobrego jedzenia i zawsze powtarzam, że życie jest za krótkie na niedobre jedzenie.

Prywatnie mieszkam w Nowym Jorku z moim hiszpańskim mężem.

Gotuję szybko, bezmięsnie i smacznie, a oprócz tego kocham dobrą kawę i wszelkie morza i oceany.

Polub mnie na Facebook


.

Sprawdź moje jadłospisy