Przyszedł czas, żebym wyjaśniała na czym polega dieta w Hashimoto.

Sama zmagam się z tą chorobą i nie będę Wam mówić, że jest mi ciężko albo, że dieta jest bardzo wymagająca.

Dietę dostosowuję do swoich potrzeb i aktualnego stanu zdrowia..zawsze!

Tak też zrobiłam po diagnozie Hashimoto.

Pamiętajcie, że podstawą jest dobre przebadanie się i współpraca z endokrynologiem.

Nie diagnozujemy się same w domu, tylko zgłaszamy się do specjalisty.

A jak już poznałyście diagnozę i brzmi ona na pierwszy rzut oka strasznie..to przeczytajcie ten artykuł bo naprawdę Hashimoto nie jest takie straszne na jakie je malują!

Da się z nim żyć i to bardzo fajnie i smacznie!

 

Hashimoto, z czym to się je?

W ostatnich latach coraz więcej kobiet jest diagnozowanych w kierunku choroby Hashimoto.
Uważa się, że 80% przypadków osób zmagających się z tą chorobą to właśnie one.

Szczególnie dotyczy to kobiet w przedziale od 30 do 50 lat, jednak granica ta zaczyna się znacznie przesuwać, czego najlepszym dowodem są coraz to młodsze osoby cierpiące na Hashimoto.


Z tego też powodu, powstaje silna potrzebna dowiedzenia się jak właściwie wygląda dieta w tej jednostce chorobowej.
Krąży wiele krzywdzących mitów jakoby osoby z Hashimoto musiały stosować diety paleo, bezlaktozowe lub bezglutenowe.
Nie jest to jednak do końca prawda.

Jak powinna wyglądać dieta w Hashimoto?

Choroba Hashimoto powiązana jest ze schorzeniami tarczycy, najczęściej z jej niedoczynnością.

Z tego też powodu cierpi metabolizm, który może być spowolniony aż do 30% w stosunku do metabolizmu osoby zdrowej.
Przy takiej wiedzy, dietetycy zgodnie uznają, że dieta musi skupiać się wokół dwóch rzeczy.

Dwa główne założenia w diecie Hashimoto

Po pierwsze, dieta ma eliminować składniki wywołujące zapalenia.

Po drugie zaś ma dostarczać składników niezbędnych do wspomagania pracy gruczołu tarczycowego.

Zwraca się więc uwagę na regularność posiłków, sugerując ich liczbę w granicach od 4 do 5.
W taki sposób nie dokłada się organizmowi stresu, który często jest jednym z czynników, które wywołują Hashimoto.
Zaleca się również dietę opartą na niskim indeksie glikemicznym oraz bazującą na produktach mało przetworzonych i naturalnych.

Dieta w Hashimoto-rozkład makroskładników

Białko w diecie Hashimoto

W hashimoto specjaliści zalecają zastosowanie większego udziału białka w diecie.
Jego podaż zwiększa się nawet do 25% całkowitej przemiany materii. Jeśli nie wiesz jaka jest Twoja, zajrzyj tutaj i oblicz swój CPM

Dobrym źródłem białek w diecie będą ryby, jaja, mięso oraz owoce morza.

Przykładowe źródło białka na diecie Hashimoto

Tłuszcz w diecie Hshimoto

Sugerowane spożycie tłuszczów to 30% całkowitej przemiany materii, z ograniczeniem tłuszczów nasyconych do 10%.

Szczególnie ważne są Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe (NNKT),a wśród nich kwasy tłuszczowe omega 3.
Mają one działanie przeciwzapalne i poprawiają konwersję tyroksyny do trójjodotyroniny.

Dobrym źródłem będą orzechy, ryby, oleje rybne oraz pestki dyni

Przykładowe źródło zdrowych tłuszczów na diecie Hshimoto

Węglowodany w diecie Hshimoto

Węglowodany natomiast to 45% całkowitej przemiany materii, a ich najlepszymi źródłami będą kasze, ryże, amarantus czy quinoa.

Zaleca się bazowanie na węglowodanach złożonych i ograniczenie do minimum cukrów prostych.


Warto zwrócić uwagę na błonnik, którego podaż w hashimoto powinna być znacznie zwiększona.
Podczas gdy u zdrowego człowieka zapotrzebowanie waha się pomiędzy 20 a 25 gramami dziennie, u osób chorujących na tę chorobę autoimmunologiczną zaleca się nawet do 35 gramów błonnika dziennie.

Węglowodany na diecie Hashimoto powinny być głównie złożone, a ilość błonnika zwiększona

Co ograniczać w diecie hashimoto?

Substancje wolotwórcze w diecie hashimoto

Na pewno produkty, w których występują substancje wolotwórcze, czyli takie, które wiążą jod, ograniczając jego pobranie przez organizm.

Do produktów takich należą między innymi orzechy ziemne, soja, szpinak, kalafior, brokuł czy kapusta.


Jeśli jednak zajdzie potrzeba skorzystania z nich, warto takie produkty ugotować, gdyż liczba substancji wolotwórczych w procesie obróbki termicznej obniża się.

Substancje wolotwórcze należy ograniczać na diecie Hashimoto

Gluten i laktoza w diecie hashimoto

Punktem spornym w diecie u osób dotkniętych hashimoto jest gluten, a także laktoza.


Przyjmuje się, że rzeczywiście choroby autoimmunologiczne lubią działać w grupach i duża część pacjentów z hashimoto cierpi także na celiakię, czyli nadwrażliwość na gluten.


Jeśli celiakia jest stwierdzona, wtedy bezwzględnie powinno się odstawić produkty zawierające gluten, czyli wszystkie zawierające owies, żyto, pszenicę czy jęczmień.


Jeśli jednak celiakia nie została stwierdzona, należy polegać na swoim organizmie i sprawdzać, jak się czuje po spożyciu produktów zawierających gluten.

Nie ma jednak podstaw do stosowanie diety bezglutenowej profilaktycznie.


Ta sama sytuacja dotyczy laktozy.
Podczas gdy u wielu pacjentów zauważa się nietolerancję laktozy, nie jest to regułą, która dotyczyć będzie każdego.
Zaleca się więc ograniczenie produktów laktozowych, jednak ich profilaktyczna eliminacja nie ma żadnych podstaw.

Co suplementować kiedy chorujesz na Hashimoto?

Suplementacja w diecie hashimoto

W przypadku hashimoto, pojawia się szczególnie zapotrzebowanie na jod, selen, żelazo oraz cynk, a także witaminę D i B12.

Jod w diecie hashimoto

Jod znajdziemy przede wszystkim w makreli, dorszu, owocach morza, a także wodzie mineralnej i czerwonych mięsach.
Należy zaznaczyć, że nie zaleca się suplementowania tego związku mineralnego, ze względu na to, że jego nadmiar może zaszkodzić w syntezie hormonów tarczycy.

Selen w diecie hashimoto

Selen uczestniczy w przemianie tyroksyny w trójjodotyroninę.
Jego brak prowadzi do zmniejszenia poziomu fT3, uszkodzenia tarczycy oraz zmniejszenia przyswajalności jodu.
Jego dobrymi źródłami będą skorupiaki i ryby, grzyby oraz orzechy brazylijskie.

Żelazo w diecie hashimoto

Żelazo jest składnikiem enzymu, który odpowiada za przemianę tyreoglobuliny do tyroksyny i trójjodotyroniny.
Szukamy go w czerwonym mięsie, ale także nasionach lnu, pestkach dyni, otrębach pszennych, maku, sezamie czy żółtkach jaja.

Cynk i witamina D w diecie hashimoto

Cynk wpływa na właściwe funkcjonowanie tarczycy i najlepszym jego źródłem będą zarodki pszenne i produkty pełnoziarniste.
Witamina D natomiast obniża wartości przeciwciał anty – TPO, a jej niedobór wpływa na wyższy poziom TSH.
Ze względu na obszar, na którym żyjemy i to, że dostęp do słońca jest znacznie ograniczony poleca się suplementację witaminy D.

W diecie Hashimoto warto suplementować witaminę D

Podsumowanie diety w Hashimoto

Dieta w Hashimoto, może być zróżnicowana i wcale nie musi być bardzo restrykcyjna.
Przy zastosowaniu niewielkich zmian opiera się ona głównie na zasadach racjonalnego żywienia.

Warto dbać o niski indeks glikemiczny, a także o to żeby podstawą diety były produkty nieprzetworzone.

Jeśli dobrze tolerujesz laktozę oraz gluten, nie musisz z nich rezygnować.

Co innego jeśli jeśli masz zdiagnozowaną celiakię lub nietolerancję laktozy, wtedy warto je ograniczyć lub usunąć z diety.

Staraj się unikać substancji wolotwórczych, które występują głównie w surowych brokułach, kalafiorze, soi lub orzeszkach ziemnych.

Warto wspierać swoją dietę suplementacją witaminy D, cynku, żelaza i selenu.

Więc głowa do góry, nie musisz jeść samego mięsa i warzyw !

Jest pełno produktów, które możesz włączyć do swojej diety i cieszyć się nimi tak jak pozostali 🙂

Komentarze w Dieta w Hashimoto

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kinga Wittenbeck

Jestem dyplomowaną dietetyczką, która uwielbia jeść!

Nie wyobrażam sobie swojego życia bez dobrego jedzenia i zawsze powtarzam, że życie jest za krótkie na niedobre jedzenie.

Prywatnie mieszkam w Nowym Jorku z moim hiszpańskim mężem.

Gotuję szybko, bezmięsnie i smacznie, a oprócz tego kocham dobrą kawę i wszelkie morza i oceany.

Polub mnie na Facebook


.