Patrzysz z podziwem na koleżanki, które bez problemu trzymają się wyznaczonej sobie diety. Zastanawiasz się wtedy: „Dlaczego JA nie umiem trzymać diety tak jak one?”

Z wyrzutem myślisz, że chyba cierpisz na brak silnej woli i że jesteś beznadziejna. Oczywiście, no bo jak inaczej wytłumaczyć fakt, że nie umiesz kontrolować nawet tak głupiego aspektu swojego życia jakim jest jedzenie.

Powodów, które sprawiają, że nie umiesz trzymać się diety może być naprawdę mnóstwo.

Jednymi z najbardziej prawdopodobnych mogą być:

  • zbytnia restrykcyjność takiej diety,
  • niedopasowanie w stosunku do kubków smakowych,

albo…STYL JEDZENIA.

Jak przestać jeść kiedy jesteś już najedzona, uczucie głodu, kinga wittenbeck, www.wittalna.pl, kiedy jedzenie staje się obsesją

Styl jedzenia – czyli zupełnie nowe spojrzenie na dietę

Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że wyróżniamy 2 podstawowe style jedzenia.

Mogą warunkować one nasze powodzenie lub jego brak w utrzymaniu diety.

Style jedzenia dzielimy na:

  • przedziałowy
  • punktowy

Każdy z nich charakteryzuje się zupełnie innymi cechami.

Osoby, które charakteryzują się przedziałowym stylem jedzenia odznaczają się baardzo szeroką akceptacją.

Akceptacja ta dotyczy zarówno produktów używanych w diecie, jak i miejsca w którym jedzą czy czasu, w którym decydują się zjeść.

Takie osoby zazwyczaj mają problem z utrzymaniem jadłospisu zaplanowanego przez dietetyka.

Czują się ograniczone, zmuszone i sfrustrowane jedzeniem narzuconych posiłków w narzuconym czasie i miejscu.

Osoby o punktowym stylu jedzenia kompletnie nie będą miały z tym problemu. Bazują one na precyzyjnie wyznaczonych regułach żywieniowych…jak w wojsku!

Zrób tak, w ten a nie inny sposób i w tym a nie innym czasie!

Nie ma w tym nic złego – spełniają komendę i dobrze się w tym odnajdują ponieważ lubią mieć nad sobą kogoś kto konkretnie wyznaczy im ścieżkę.

Nie ma jednak także nic złego w przedziałowym stylu jedzenia!

POSŁUCHAJ:

Czytaj dalej, żeby dokładnie poznać jaki styl pasuje do Ciebie. Często to właśnie tylko niewiedza na temat własnego stylu może wywoływać wyrzuty w stosunku do siebie, że „znowu nie umiem utrzymać diety”.

Wymiary przedziałowego stylu jedzenia

Przedziałowy styl jedzenia ma swoje wymiary.

Na pewno znacie osobę dla której jedzenie w ogóle się nie liczy…

Szok, prawda?

Sama do jedzenia przykuwam niesamowitą uwagę i nie wyobrażam sobie zjeść kanapki na przykład w toalecie…Na samą myśl aż mi niedobrze.

Są jednak osoby dla których nie ma to kompletnie znaczenia, a jedzenie w ich życiu spełnia funkcję tylko i wyłącznie biologiczną.

Innymi słowy, jedzą po to żeby przeżyć, a nie żyją po to żeby jeść.

Wymiary jakie wyróżniamy w przedziałowym stylu jedzenia:

  • wisceralny – poszukujący sytości
  • zmysłowy – poszukujący wrażeń zmysłowych
  • zewnętrzny – bazujący na dostępności jedzenia
  • wewnętrzny – bazujący na wewnętrznych sygnałach
  • emocjonalny – emocje wzmagają lub hamują jego apetyt
  • czasowy – bazuje na porach posiłków

Spróbuj pomyśleć nad tym jakim typem jesteś Ty?

Podpowiem Ci, że kiedy to zrobisz wiele rzeczy nagle stanie się dla Ciebie oczywiste.

Nagle zrozumiesz dlaczego każdą podróż łączyłaś z jedzeniem. Zdasz sobie też sprawę z tego dlaczego wkurzałaś się kiedy Twój partner znowu nie docenił kunsztownego podania Twojej potrawy.

9 sposobów na wzdęcia i uczucie przejedzenia, błonnik, warzywa, kinga wittenbeck, www.wittalna.pl

Dlaczego nie umiem trzymać się diety?

Teraz już chyba może Ci świtać odpowiedź na to pytanie.

Wcale nie jesteś wybrakowana ani nie cierpisz na brak silnej woli.

Być może po prostu jesteś typem przedziałowca o wymiarze wisceralnym.  Objawia się to tym, że kompletnie nie ważne jest dla Ciebie co jesz, a polegasz wyłącznie na uczuciu sytości.

Wtedy będzie Cię denerwowało przygotowywanie posiłków z jadłospisu, ponieważ nie będą one miały dla Ciebie żadnego znaczenia.

Być może jesteś typem przedziałowca o wymiarze zmysłowym i posiłki przypisane od dietetyka mają dla Ciebie…mało smaku albo nie są wystarczająco intensywne?

Opcji jest wiele, ale zapamiętaj jedno.

Obojętnie jakim przedziałowcem jesteś, możesz osiągnąć swój cel!

Nie jesteś skazana na porażkę i nie daj sobie tego wmówić (obojętnie kto by to próbował zrobić).

To, że jadłospisy i diety nie są dla Ciebie, nie oznacza wcale, że musisz pogodzić się z nadwagą lub otyłością czy jakąkolwiek inną zagwozdką żywieniową.

Tak jak do Warszawy z Wrocławia możesz dojechać na wiele różnych sposobów, tak cel możesz osiągnąć wybierając różne strategie żywieniowe.

Jedna będzie krótsza, inna dłuższa.

Jedna prostsza, a inna bardziej zawiła.

W ogólnym rozrachunku jednak liczy się zdrowie, które powinno być naszym nadrzędnym celem!

Nie bój się więc odkrywać siebie. Uwierz mi, że to bardzo otwiera oczy i sprawia, że wiesz czego chcesz!

dlaczego nie umiem trzymać się diety, KINGA wittenbeck, www.wittalna.pl

 

Podsumowanie – dlaczego nie umiem trzymać się diety?

Jeśli dalej nie wiesz dlaczego nie umiesz trzymać się diety to być może potrzebujesz małej pomocy ze strony specjalisty.

Serdecznie zapraszam Cię na konsultację, w trakcie której pomogę Ci odkryć przyczynę i razem zastanowimy się nad odpowiednia strategią.

Pamiętaj – nie jesteś problemem, który trzeba naprawić, a cudem, który trzeba odkryć.

Każdy z nas jest inny, a to czyni każdego wyjątkowym i jeśli jeszcze tej wyjątkowości w sobie nie zauważasz, to z wielką przyjemnością Ci pomogę!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kinga Wittenbeck

Jestem dyplomowaną dietetyczką, która uwielbia jeść!

Nie wyobrażam sobie swojego życia bez dobrego jedzenia i zawsze powtarzam, że życie jest za krótkie na niedobre jedzenie.

Prywatnie mieszkam w Nowym Jorku z moim hiszpańskim mężem.

Gotuję szybko, bezmięsnie i smacznie, a oprócz tego kocham dobrą kawę i wszelkie morza i oceany.

Polub mnie na Facebook


.